Saturday, April 11, 2020

“ Mademoiselle Fifi” by Guy De Maupassant



“ Mademoiselle Fifi” เป็นเรื่องราวการแก้แค้นของแฟนตาซีในเส้นเลือดคล้ายกับภาพยนตร์เรื่องล่าสุดของ Quentin Tarantino, Inglourious Basterds (เช่นคนต่ำต้อยในสังคมทำการแก้แค้นผู้ครอบครองต่างประเทศของเธอในช่วงสงคราม) เจ้าหน้าที่ปรัสเซียนสี่คนอาศัยอยู่ในปราสาทที่ถูกครอบครอง โดยการระเบิดงานศิลปะที่มีราคาแพง พวกเขาตัดสินใจที่จะสร้างความสนุกสนานด้วยการเชิญโสเภณีสี่คนมาสร้างความบันเทิงให้พวกเขา ในตอนเย็น Mademoiselle Fifi เจ้าหน้าที่โหดร้ายและซาดิสต์โดยเฉพาะได้เริ่มทำร้ายโสเภณีของเขาชื่อราเชลด้วยการจับเธอและเป่าควันจากบุหรี่ของเขาเข้าไปในใบหน้าของเธอ ในที่สุดเมื่อผู้ชายเมาเหล้าพวกเขาจะเติบโตขึ้นและเริ่มคุยโม้เรื่องชัยชนะเหนือฝรั่งเศส สิ่งนี้ทำให้ผู้หญิงโกรธโดยเฉพาะราเชลที่สังหารมาดิมัวแซลฟิฟิแล้วก็หนีออกจากคุก พวกเขาค้นหาชนบท แต่ไม่สามารถหาเธอได้ นอกเหนือจากการเป็นเรื่องราวการแก้แค้นแฟนตาซี Maupassant ยังต้องอาศัยแบบแผนสัญลักษณ์ อีกครั้งที่เรามีโสเภณีชั้นสูงแสดงให้เห็นถึงอุปนิสัยที่ยอดเยี่ยมของพวกเขาต่อสังคมที่เหลือ ราเชลไม่เพียง แต่เป็นโสเภณี แต่เป็นชาวยิว สัญลักษณ์ที่เห็นได้ชัดคือแม้แต่คนต่ำต้อยที่สุดในสังคมฝรั่งเศส (โสเภณีและยิว) มีคุณธรรมมีความกล้าหาญและมีคุณธรรมมากกว่านายทหารชาวเยอรมันเหล่านี้ มาดมัวแซลฟิฟิและเจ้าหน้าที่คนอื่น ๆ รวบรวมแบบแผนเกี่ยวกับเยอรมัน; เมื่อพวกเขาระเบิดงานศิลปะ Maupassant แนะนำว่าพวกเขาไม่มีความซาบซึ้งในศิลปะหรือวัฒนธรรมและพวกเขาไม่ได้ทำอะไรมากไปกว่าสัตว์ป่าที่ไร้ความปราณีที่ได้รับจากความรุนแรงดื่มมากเกินไปและโสเภณี (ความสุขทางร่างกายมากกว่าสติปัญญา).......translation: “Mademoiselle Fifi” is a fantasy revenge story in the similar vein as the recent Quentin Tarantino film, Inglourious Basterds (i.e. A lowly person in society takes revenge on her foreign occupiers during a war.) Four Prussian officers living in an occupied chateau amuse themselves by blowing up the expensive art. Being cooped up too long after an extended stretch of bad weather, they decide to amuse themselves by inviting four prostitutes to entertain them. At dinner, Mademoiselle Fifi, a particularly cruel and sadistic officer, starts hurting his prostitute named Rachel by pinching her and blowing smoke from his tobacco into her face. Eventually as the men get drunker they grow bolder and start bragging about their victories over France. This enrages the women, especially Rachel, who murders Mademoiselle Fifi and then manages to escape from the officers. They search the countryside, but are unable to find her. Besides being a fantasy revenge story, Maupassant relies strongly on symbolic stereotypes. Once again we have the noble prostitute demonstrating their superior character to the rest of society. Rachel is not only a prostitute, but a Jewess. The obvious symbolism is that even the lowest of the low in French society (a prostitute and a Jew) are more virtuous, brave, and noble than these German officers. Mademoiselle Fifi and the other officers embody stereotypes about German; when they blow up the art, Maupassant is suggesting that they have no appreciation of art or culture, and they’re nothing more than uncivilized brutes given to violence, too much drink, and prostitutes (the bodily pleasures rather than the intellectual ones).

No comments:

Post a Comment